«ایران» غنی از جاذبه؛ ضعیف در لازمههای گردشگری
فائزه توسلیآرا رئیس گروه پژوهشی گردشگری معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشریح فعالیتهای نخستین مرکز پژوهشی «گردشگری معماری» کشور که در این دانشگاه رهاندازی شده است، اظهار کرد: این مرکز با استفاده از توانمندیهای آموزشی و پژوهشی و مهارتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته گردشگری معماری و رشتههای مرتبط با هدف ارتقای توسعه، برندینگ و بازاریابی بناهای معماری معاصر و میراثی بهعنوان مقصد و جاذبه گردشگری تشکیلشده است.
وی افزود: مرکز پژوهشی گردشگری معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان، سعی دارد در همکاری با ارگانهای مرتبط در بازنمایی مکان محور بناها، مستندسازی بناها، توسعه گردشگری بر پایه ساخت و حفظ بناها به کمک فناوری اطلاعات و ارتقای زیرساختهای گردشگری کشور در مقیاس معماری کمک کند.
عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیان کرد: استفاده ویژه از بناها در راستای ارتقای گردشگری تجربهگرا و گردشگری رویدادمحور در کشور از اهداف این مرکز پژوهشی است.
توسلیآرا تأکید کرد: برگزاری سمینارها، کارگاهها و دورههای آموزشی کشوری با هدف آشنایی معماران و فعالان گردشگری با گرایش جدید گردشگری معماری در دنیا و نگاه جدید به حوزه عکاسی معماری با رویکرد گردشگری در راستای مستندسازی، تبلیغات برای جذب گردشگر از دیگر رویکردهای مرکز است.
وی در پاسخ به این پرسش آنا که بزرگترین چالش گردشگری ازنظر شما چیست، گفت: در دو حوزه میتوان این پرسش را پاسخ داد. در سطح ملی و جهانی تصویر غیرواقعی از ایران مهمترین چالش گردشگری بوده در معرفی ظرفیتهای گردشگری در کشور اصلاً موفق نبودهایم، جهانیان از جاذبههای گردشگری کشور کمتر اطلاع دارند و فضاسازی رسانهای درباره ایران نیز در ایجاد این تصویر غیرواقعی اثرگذار است.
رئیس گروه پژوهشی گردشگری معماری ادامه داد: در سطح استانی ضعف زیرساختها و لازمههای گردشگری برای گردشگران، کمبود مراکز اقامتی، کمبود مراکز رفاهی و کیفیت ارائه خدمات آنها برای تجربه بهتر گردشگر از مهمترین آسیبهای حوزه گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن ایرانزمین همدان است.
توسلی آرا با اشاره به اینکه با توجه به اوضاع اقتصادی و تحریم کشور، ایرانیها رغبت بیشتری برای سفرهای داخلی نشان میدهند، تأکید کرد: فعالان این حوزه باید تلاش بیشتری برای ارتقای گردشگری داخلی و توسعه همهجانبه آن داشته و زیرساختها لازم را ایجاد کنند به امید اینکه در آینده نزدیک آمادگی پذیرش مجدد توریست خارجی در کشور ایجاد شود. بهرهگیری علوم دیگر در علم گردشگری ضروری و حیاتی است، زمانی گردشگری بهعنوان منبع آگاهی و دانش در بستر اجتماعی جای خودش را باز میکند که ارگانهای مختلفی به کمک آن بیایند.
وی تشریح کرد: ایران ازنظر جاذبه گردشگری بسیار غنی بوده؛ اما ازنظر لازمههای گردشگری بسیار ضعیف و اینیکی از چالشهای بزرگ گردشگری در کشور است. گردشگری روز دنیا بر اساس تبلیغات رسانهای و ایجاد تجربههای منحصربهفرد در جاذبهها میچرخد که با توجه به داشتن ظرفیت میتوانیم تجربه بهیادماندنی برای گردشگر رقم بزنیم. یکی از سادهترین و راههای کوتاهمدت برای رونق بیشتر صنعت گردشگری تجربهگرا و رویداد محور بوده که تعداد از استانها مانند کاشان، بوشهر، قزوین اتفاقاتی خوبی رقمزدهاند.
رئیس گروه پژوهشی گردشگری معماری اضافه کرد: استفاده از بناهای معماری شاخص چه معاصر چه میراثی و تبدیل آنها بهعنوان لازمه گردشگری مانندفضاهای اقامتی، کافه، رستوران با هدف فروش تجربه خاص و منحصربهفرد برای گردشگر امروز بسیار مورد اقبال گردشگران در سراسر دنیاست.
توسلیآرا تأکید کرد: دنیا از معماران و طراحی تک بناهای شاخص استفاده میکند تا توریست جذب کنه مثل موزه گوگنهایم بیلبایو، هتل سیلکن آمریکا واقع در مادرید و ... درحالیکه در کشور ما بسیار ظرفیت وجود دارد؛ اما از آنها کمبهره هستیم.
رئیس گروه پژوهشی گردشگری معماری دانشگاه آزاد اسلامی همدان درباره برنامههای آینده این گروه پژوهشی به آنا گفت: بهمن و اسفند امسال به ترتیب سمیناری در شیراز و کاشان برگزار میشود و برپایی کارگاه عکاسی معماری با رویکرد گردشگری از برنامههای در دست اقدام این گروه پژوهشی است.
انتهای پیام/